torstai 10. helmikuuta 2011

:(

Moi.

Teatterintutkimus on paskaa. Hyvin hyvin vaikeaa paskaa.
Fenomenologia on paskaa. Samoin semiotiikka. Vittu, oon lukenut tän semiotiikka vasta-alkaville ja edistyville (huom! Sen...) nyt kolmisen kertaa läpi enkä vieläkään tajuu näistä dynaamisista interpretanttijutuista, koodaamaton ikoninen viesti merkitsijäseteistä ja aaargh yhtään mitään. Tai siis, kyse on soveltamisesta tosielämään, sen paikkaan omissa realistisissa haaveissani. Valmistuisinko teatterintutkimuksesta muuksi kuin tutkijaksi? Alalle, jolle sovin yhtä huonosti kuin markkinointiin?

Voi helvetti, en ole kapasiteetiltani akateeminen. Haaskaanko pyrkimiselläni vain aikaa?
Haaskaanko tässä aikaa todellisilta asioilta, kuten runoilulta, työltä, draamanluonnilta ja upeilta, helvetin taiteellisilta ja ylpeiltä pyrkimyksiltäni tehdä vain sitä, mitä osaan parhaiten, eli kirjoittamiselta, piru vie?
Ja eipäs kuljeta totuutta edellä; olen esim. hyvä huolehtimaan lapsista. Jees.

Vastaus on kuitenkin että ei, en tuhlaa aikaani. Kyllä tää on ihan oikea reitti. Kulttuuri on jees. Ajatustyö on jees. Maailmankuvan laajennus on jees. Opiskelu - se vasta jees onkin. Yhteisöllisyys on jees. Filosofia on jees. Teatteri on erittäin jees. Semiotiikka on ihan jees. Enemmän jees kuin fenomenologia.

Enpä sitten tässä ookkaan kokenut hetkeen tarvetta kirjoittaa yhtään runoa. Onneksi pelastusrenkaakseni on muodostumassa Tommi Parkon pitämä lyriikankurssi, ja joudun pakosti tukeutumaan sellaisiin keinoihin inspiraation lähteenäni kuten pastissit.
Eksyin myös nokturno.orgiin tekemään jääkaappirunoutta (sanat Sirpa Kyyröseltä tässä )- läksyjen nimissä - ja sain aikaan jonkinlaisia rääpäleitä. Itseäni kunnioittamatta julkaisen muutamia tuloksia täällä. Jääräpäinen tuloksellisuus on blogini tehtävä.

Pastissi

Pastissin pohjana käytin Sinikka Vuolan runoa Linnan pisimmällä käytävällä kokoelmasta Punainen ja Musta. En edelleenkään tiedä runouden kopiointisuojauksista mitään, enkä pystyisi luomaan runoa kunnioittavaa graafista ilmettä, joten kopioin vain osuuteni.


Korttelin korkeimmassa talossa

tiheä rivi ounauksia

uusien kuninkaitten & menneitten
tiileen spreijatut taulut

monta kertaa naapuri on havainnut
ilmiselvää vallanvaihtoa
vedellä huuhdellut haaleat tägit
huutavat hennosti mennyttä kunniaa


suurissa töissä raskaimmat kehykset mutta
pienissä nimissä kultareunukset
kullalla sen nimi, 
jolla on huomisen hopeinen avain, sen nimi



Jäljen ei tietenkään koskaan pitänyt olla tuollaista eikä tuollaisessa asennossa
mutta hätä, pimeys ja pulmat
loivat nuoren taiteilijan      kulmat

(taiteilijan, joka tottakai nyt
on kasvanut yhteen metropolinsa kanssa, monopolin ykseys

oi!)


naapuri miettii näitä tämmöisiä ja kulkee gallerian halki hip hop never dies

rapussa hän huomaa lapsuuden kuvansa,
alkaa muistella
oliko hänellä silloinkin murtumia sydämensä kohdalla


vai onko pudonnut laasti

lisätty jälkeenpäin,



Sitten tää jääkaappimagneettiruno, jossa olen kyllä ottanut vapauksia muodon ja muutaman sanan suhteen:

ateria on katettu aalloille 
vieraat leikkaavat hiuksensa     tarjottimille
vesi tarjoillaan lumpeenlehdiltä
vihreää kerätty korviksi
kidukset pikareiksi

laiturin tuoksussa 
              kuivuvat laudat


aavistuksia tapahtuneesta
  kadonneita verkkoja
 aavalla on pyydystetty seireenejä,
hiekalla märkivät jäljet!
Hiekasta joku 
puhaltaa
taivaalle lasisen kuun.


Ja kaksi muuta, joissa olen ollut orjallisempi annetuille sanoille ja muodoille:

Kerran Italiassa


tai voit ratsastaa huipuille
halki reimsin,

 kirjoittaa onnettomuuksista    onnettomampia
tarkastella kaupunkia
kaikista
kulmista

ja kun kävelet vuorelta alas
usko: tässä Italian sameudessa
jokin sittenkin kurjassa maisemassa
hiljaa sinut murtaa


&

vaihtuvat toiseen | kuolevat
                                                muuttuvat

muistot puetaan vieraaksi
etten olisi sinulle ikuinen
en se

kuljen
syliisi yhä uudelleen
vaikka kuva heikkenee, ei saa

ja vähitellen
   ei ole ja 
on

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti